Wśród współczesnych euroazjatów szczególną rolę spełnia Aleksander Dugin, którego poglądy są dobitną ilustracją tezy Dostojewskiego o zabójczym wpływie biesowatych, zachodnich idei na inteligencję rosyjską. Ten najwybitniejszy współczesny teoretyk euroazjatyzmu nawiązuje do koncepcji działających w latach 20-tych i 30-tych emigracyjnych rosyjskich euroazjatów, zwolenników tezy o duchowej i geograficznej jedności Euroazji przeciwstawionej Zachodowi. Na jego poglądy wywarły także wpływ teorie integralnych tradycjonalistów - Rene Guenona i Juliusa Evoli według których źródłem naszej cywilizacji jest zapomniana, idealna cywilizacja hiperborejska w której ludzie żyli w harmonii z sacrum. Dugin jest twórcą oryginalnej angelologii według której nad Rosją czuwa Anioł Stróż natomiast nad Zachodem Anioł o nazwie Mamona. Dlatego też Rosja -Eurazja powróci do ideałów cywilizacji hiperborejskiej natomiast zachodnia cywilizacja atlantycka skazana jest na upadek. Najciekawszym pomysłem Dugina jest próba wskrzeszenia w warunkach rosyjskich niemieckiego nacjonal - bolszewizmu z okresu Republiki Weimarskiej. W pismach Dugina systematycznie pojawiają się odniesieniado dzieł przedstawicieli niemieckiej konserwatywnej rewolucji: Karla Haushofera, Ernsta Jungera, Arthura Moellera van den Brucka, Carla Schmitta oraz Ernsta Niekischa. Teza Haushofera o nieuchronności konfliktu pomiędzy państwami kontynentalnymi a morskimi jest jednym z istotnych elementów doktryny euroazjatyzmu. Równie istotną rolę w koncepcjach euroazjatów spełnia stworzone przez Haushofera pojęcie przestrzeni życiowej-Lebensraumu. W swoich ostatnich publikacjach Dugin daje wyraz swojej fascynacji spuścizną Martina Heideggera.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz