Szukaj na tym blogu

piątek, 25 lutego 2022

Krasne, gmina Brodnica

 

Znalezione obrazy dla zapytania polesie pińsk



POWIAT PIŃSKI Krasne, gmina Brodnica – wieś polsko-ukraińska. W listopadzie 1944 r. Antonina Rusak, mieszkająca wówczas w miejscowości Bukłaha, wybrała się do znajomej Ukrainki we wsi Krasne. Na miejscu została zatrzymana przez upowców, którzy tam kwaterowali: „wartownik wprowadza do pokoju i oddaje w ręce komandira. Ten pyta, kto ja jestem i po co tu przychodzę. Mówię już trochę miejscową gwarą, więc odpowiadam, że przyszłam do Olgi do pracy. On ją woła i pyta: – Znasz tę dziewczynę? – Znam. To dziewczyna z Mochra – mówi Olga. [...] – Czy ty nie jesteś czasem Polka? – pyta po raz drugi. – Nie, nie – szybko odpowiadam. – To mów pacierz. [...] – Dosyć – powiedział i dał mi spokój. Kazał mi się rozgościć i obiecać, że nigdzie nie wyjdę, dopóki oni nie odejdą. [...] Olga w kuchni zrobiła posłanie dzieciom i mnie, ale z wrażenia i ze strachu nie mogłam spać. Bandyci w nocy gdzieś wychodzili, zmieniali się kilka razy i wracali. [...] Dopiero wieczorem zaczęli się zbierać do drogi, a nam nakazali milczeć, bo jak wrócą, to będzie źle”.


Źródło: A. Rusak, Przyjaźń i krzywda. Wspomnienia z północnego Wołynia, [w:] Polacy i Ukraińcy – zabliźnić rany..., s. 26.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz